Kolejny poranek partnerski poświęciliśmy tematowi zarządzania wiedzą oraz rozwijania społeczności podmiotów i instytucji zajmujących się kształceniem ustawicznym w oparciu o sztuczną inteligencję (ang. AI). W poranku udział wzięli eksperci: Paweł Gołąb (Million Monkeys Software i Bielik Consulting), Michał Domański (Bielik Consulting), Damian Ciachorowski (Fundacji GAIA ) i Edi Pyrek (Fundacji GAIA). Spotkanie moderował Rafał Kunaszyk (Eurokreator).
Eksperci przedstawili najnowsze rozwiązania w dziedzinie sztucznej inteligencji i grafów wiedzy oraz wskazali możliwości ich zastosowania w mapowaniu i rozwijaniu ekosystemów rynku pracy i edukacji, takich jak Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego (MPKU).
Polski model językowy – Bielik
Partnerzy MPKU poznali rozwiązanie z obszaru AI, opracowane przez ekspertów z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie w oparciu o polski model językowy – Bielik. Model oparty jest na małym, lokalnie trenowanym systemie, dostosowanym kulturowo i językowo do potrzeb organizacji.
Grafy wiedzy – sposób na przełamywanie barier i silosów
Dużo uwagi poświęcono grafom wiedzy – narzędziom umożliwiającym systematyzowanie i odkrywanie powiązań między danymi, osobami i projektami. Eksperci podkreślali, że grafy:
- zmniejszają ryzyko halucynacji AI, czyli "zmyślania" odpowiedzi przez model,
- odkrywają ukryte informacje i pozwalają wyłapywać odstępstwa od normy,
- pozwalają na przyporządkowanie społeczności, wzmacniają wykorzystanie potencjału ekspertów poprzez określanie możliwości współpracy, przyśpieszają tworzenie sieci współpracy,
- pozwalają przełamywać bariery i zapobiegają powstawaniu "silosów" - ośrodków działających niezależnie od siebie, nie dzielących się wiedzą, zasobami i procesami.
Dynamiczny rozwój AI a edukacja i rynek pracy
Eksperci podjęli też temat wpływu dynamicznego rozwoju AI na edukację i rynek pracy. Przedstawiciele Fundacji GAIA oraz Eurokreator podkreślili potrzebę zmiany modelu edukacyjnego i wskazali, jakie chcą podjąć w tym kierunku działania. Ich celem będzie płynne i bezpieczne radzenie sobie z sytuacją zmiany (stan flow). Także uświadomienie, że bez przyswojenia nowych technologii, jednostka będzie już wkrótce miała problemy z realizacją podstawowych zadań.
Podsumowanie
Spotkanie zakończyło się propozycją kontynuacji tematu w formie debaty, której celem byłoby ukazanie różnych oblicz AI i próba wspólnego projektowania przyszłości edukacji. Jak powiedział jeden z prelegentów: „zaczęliśmy od twardych danych i zagłębienia się w świat technologii, potem wznieśliśmy się w kosmos - w świat futurystyczny, aby na koniec wylądować znów na ziemi tym razem skupiając się na humanistycznych w rzeczywistości zdominowanej przez temat AI”.