Poranek Partnerski - 25 czerwca 2025

Print Drukuj

Zrównoważony rozwój, ochrona środowiska i edukacja międzypokoleniowa były głównymi tematami Poranka Partnerskiego Małopolskiego Partnerstwa na rzecz Kształcenia Ustawicznego (MPKU). Spotkanie odbyło się w Przedsiębiorstwie Pszczelarskim Łysoń w Kleczy Dolnej. Podczas wydarzenia uczestnicy poznali potencjał pszczelarstwa jako narzędzia wspierającego zieloną edukację oraz świadomy rozwój lokalnych społeczności.

Pszczelarstwo jako przestrzeń dla zielonej edukacji

Celem spotkania było pogłębienie wiedzy na temat zielonej edukacji, kierowanej do różnych grup wiekowych odbiorców. Barbara Łysoń (współwłaścicielka firmy, Prezes Apilandii oraz Fundacji Apikultura) oraz Patrycja Lorenc (młodszy specjalista HR) opowiedziały o pszczelarstwie jako pomoście między działalnością gospodarczą, a edukacją ekologiczną.

Firma z misją 

Prowadzące opisały, na czym polega działalność firmy. Wyjaśniły, że obejmuje ona nie tylko aspekty biznesowe, ale także działania społeczne, edukacyjne i charytatywne. Omówiły znaczenie pszczół dla środowiska, gospodarki i codziennego życia. Zwróciły uwagę na potrzebę popularyzacji wiedzy o produktach pszczelarskich.

Z wizytą w zakładzie produkcyjnym

Po spotkaniu uczestnicy poranka zwiedzili zakład produkcyjny. Przewodnikiem był jeden z ekspertów firmy - Kamil. Pokazał proces produkcji maszyn wykorzystywanych w pszczelarstwie, omówił realia pracy pszczelarza. Podkreślił rolę odpowiedzialnych postaw biznesowych, opowiedział o automatyzacji, organizacji pracy oraz budowaniu kultury przedsiębiorstwa. Przewodnik wyjaśnił, jak zorganizowana jest praca na stanowiskach produkcyjnych. Zauważył, że firma stosuje rotację i zastępowalność pracowników, bo ułatwiają organizację pracy, gdy ktoś jest nieobecny, a także poprawiają motywację i zadowolenie zatrudnionych.

Apilandia – interaktywne centrum wiedzy o pszczołach

Partnerzy MPKU zwiedzili też Apilandię – interaktywne centrum pszczelarstwa. W nim przewodniczką była Katarzyna. Uczestnicy obejrzeli narzędzia edukacyjne, które pokazują życie pszczół i ich rolę w przyrodzie. Założeniem wystaw jest to, by były zrozumiałe zarówno dla dorosłych jak i dzieci.

Branżowe wyzwania i wspólna refleksja

W dyskusji podsumowującej poranek uczestnicy zwracali uwagę na potrzebę dalszej edukacji oraz budowania świadomości ekologicznej wśród społeczeństwa. Poruszyli temat wyzwań, przed którymi stoi branża pszczelarska. Należą do nich między innymi nieuczciwa konkurencja oraz niska konsumpcja miodu w Polsce.

Wnioski ze spotkania:

  • Pszczelarstwo posiada ogromny potencjał jako narzędzie zielonej edukacji.
  • Dzieci chętnie uczą się dzięki zastosowaniu interaktywnych form edukacji. Mogą stać się potem ambasadorami wiedzy w swoich rodzinach i inspirować dorosłych do zmiany postaw.
  • Rosnąca świadomość ekologiczna wpływa na rozwój branży pszczelarskiej, a to zwiększa zapotrzebowanie na kompetencje z związane z hodowlą pszczół.
Slajd początkowy prezentacji spotkania wyświetlony na ekranie. Po bokach stoją roll upy Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie oraz Małopolska Uczy.

Slajd początkowy prezentacji spotkania wyświetlony na ekranie. Po bokach stoją roll upy Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie oraz Małopolska Uczy. Mężczyzna w okularach i czarnej koszulce pokazuje plaster miodu. Za nim stoi grupa osób, które się przyglądają. Dwie kobiety. Jedna z nich mówi. Za nimi stoi roll up Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie. Grupa kobiet. Jedna z nich trzyma kawałek węzy pszczelej. Kobieta w Centrum Edukacyjnym Apilandia, która czyta pomoce dydaktyczne w kształcie plastra miodu. W tle widać inne osoby. Grupa ludzi siedzi i słucha dwóch kobiet, które stoją i prezentują. Po bokach stoją roll upy Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie oraz Małopolska Uczy.
Informacje o publikacji dokumentu


Działanie finansowane z projektu „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych" realizowanego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności – Komponent A „Odporność i konkurencyjność gospodarki", inwestycja A3.1.1 „Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie".