Innowacje w uczeniu się

Print Drukuj
Przez kwalifikacje do rozwoju – pod takim hasłem 23 czerwca w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie odbyła się VII Konferencja Małopolska otwarta na wiedzę.
O innowacyjnych rozwiązaniach w uczeniu się przez całe życie dyskutowali przedstawiciele świata nauki, edukacji, administracji publicznej i biznesu.

Podczas konferencji zaprezentowano założenia pilotażu wybranych elementów zintegrowanego systemu kwalifikacji, opracowane w ramach projektu Budowa krajowego systemu kwalifikacji - pilotażowe wdrożenie krajowego systemu kwalifikacji oraz kampania informacyjna dotycząca jego funkcjonowania, realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych w partnerstwie z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Krakowie.

Zintegrowany system kwalifikacji to przełomowe rozwiązanie, dzięki któremu: 
  • będzie wiadomo, co posiadacz świadectwa lub dyplomu wie, rozumie i potrafi zrobić; 
  • zdobyte kwalifikacje będą zrozumiałe dla pracodawców w całej Europie; 
  • przestanie mieć znaczenie, czy kwalifikacje zostały zdobyte na studiach, na szkoleniu, czy w domu - różne ścieżki uczenia będą traktowane tak samo.

Dr Agnieszka Chłoń - Domińczak z Instytutu Badań Edukacyjnych przybliżyła uczestnikom konferencji ideę systemu, w tym Polskiej Ramy Kwalifikacji, będącej jego kluczowym elementem. Z kolei Andrzej Martynuska, dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie mówił o wyzwaniach pilotażu, który trwa obecnie w Małopolsce. O tym, kto i jak skorzysta na wdrożeniu zintegrowanego systemu kwalifikacji, w panelu rozmawiali: Elżbieta Araminowicz, kierownik Wydziału Egzaminów Zawodowych Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie, prof. Roman Batko z Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, Małgorzata Dudziak, kierownik projektu PFK - Podmiotowe finansowanie kształcenia z Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie, Marek Filipczyk, dyrektor Centrum Kształcenia Praktycznego w Krakowie oraz Elżbieta Gołąb, Dyrektor Personalny TESCO Polska Sp. z o.o.


Podczas konferencji zaprezentowano również doświadczenia europejskie i polskie z zakresu potwierdzania i uznawania efektów uczenia się. Nigel Lloyd z Cambridge Professional Development mówił o kwalifikacjach w Wielkiej Brytanii, a prof. Grażyna Prawelska - Skrzypek z Uniwersytetu Jagiellońskiego o potwierdzaniu i uznawaniu efektów uczenia się w szkolnictwie wyższym. Z kolei prof. Jarosław Górniak z Uniwersytetu Jagiellońskiego, prezentując najnowsze wyniki badania Bilans Kapitału Ludzkiego, próbował odpowiedzieć na pytanie, jakich kompetencji potrzebuje gospodarka?


Warto przy tej okazji zwrócić uwagę, że Małopolska od lat aktywnie wspiera uczenie się dorosłych w kontekście potrzeb rynku pracy. Wyznacznikiem działań w tym obszarze jest dla regionu Europejska Agenda na rzecz uczenia się osób dorosłych, która promuje uczenie się w różnych formach i miejscach w całym okresie dorosłego życia. To właśnie w Małopolsce powstały Małopolskie Standardy Usług Edukacyjno - Szkoleniowych i Bon szkoleniowy. Współpraca z Instytutem Badań Edukacyjnych przy okazji pilotażu rozwiązań, które będą służyć wdrożeniu zintegrowanego systemu kwalifikacji, jest kolejnym etapem zaangażowania Małopolski w tworzenie innowacyjnych rozwiązań, służących rozwojowi uczenia się przez całe życie.

 
Informacje o publikacji dokumentu