Express do zatrudnienia - innowacyjny model aktywizacji osób bezrobotnych

Print Drukuj

Obszar problemowy

Ograniczone możliwości zindywidualizowanego podejścia przez pośredników pracy i doradców zawodowych do osób bezrobotnych zarejestrowanych w powiatowych urzędach pracy.

Cele projektu


Cel główny:

Poprawa jakości działań na rzecz aktywizacji osób bezrobotnych zarejestrowanych w powiatowych urzędach pracy.

Cele szczegółowe:

  • wypracowanie wspólnie z firmą doradczą, posiadającą wiedzę na temat modelu brytyjskiego, rozwiązań pozwalających na skuteczną pomoc osobom bezrobotnym;
  • aktywizacja zawodowa co najmniej 35% uczestników projektu;
  • podniesienie zdolności do zatrudnienia uczestników projektu;
  • upowszechnienie wiedzy na temat możliwości realizacji usług na rzecz osób bezrobotnych.

Główni klienci projektu

Użytkownikami wypracowanego modelu były powiatowe urzędy pracy, które otrzymały możliwość sprawnego i efektywnego zlecania aktywizacji części osób bezrobotnych prywatnym agencjom zatrudnienia oraz agencje zatrudnienia, które otrzymywały ze środków publicznych gratyfikacje finansowe za doprowadzenie do zatrudnienia osób bezrobotnych.

Z kolei odbiorcami wsparcia byli:

  • osoby bezrobotne, które były efektywniej aktywizowane;
  • powiatowe urzędy pracy, które odciążone przez prywatnych operatorów, mogły skupić się na realizowaniu swoich zadań w stosunku do pozostałych bezrobotnych;
  • pracodawcy, którzy uzyskali możliwość pozyskania pracownika z kwalifikacjami adekwatnymi do potrzeb;
  • prywatni operatorzy, którzy otrzymali nowych klientów (osoby bezrobotne) do zaktywizowania.

Krótki opis projektu

Projekt zakładał przygotowanie i przetestowanie modelu dającego możliwość sprawnego i efektywnego zlecania usługi pośrednictwa pracy przez podmioty publiczne podmiotom niepublicznym. Takie rozwiązania funkcjonują już w krajach Europy Zachodniej. Wprowadzono dzięki nim większą konkurencję, zwiększono efektywność, obniżono koszty oraz urozmaicono usługi o programy innowacyjne, oparte na zindywidualizowanym podejściu do klienta.

Po wstępnym rozpoznaniu dotyczącym działania modeli zlecania usług pośrednictwa pracy przez służby publiczne operatorom prywatnym, stwierdzono, że system brytyjski będzie najbardziej odpowiedni do stanowienia podstawy wypracowywanego modelu polskiego. Główną rolę w przygotowaniu założeń odpowiadających specyfice i potrzebom lokalnego rynku pracy odgrywały pracownicy powiatowych urzędów pracy oraz innych instytucji zajmujących się problematyką bezrobocia.

Wypracowany i przetestowany model zawierał:

  • metodykę analizy warunków lokalnego rynku pracy;
  • wzorcową dokumentację przetargową, która umożliwiła wiarygodne rozliczenie rezultatów;
  • zasady wynagradzania i rozliczania operatorów zależnie od osiąganych rezultatów;
  • wskaźniki osiągania rezultatów i metody ich monitorowania, a także zasady współpracy pomiędzy instytucjami rynku pracy.

W ramach projektu w kilku powiatach Małopolski został przeprowadzony pilotaż, który pozwolił przetestować, jak wypracowany model sprawdza się w praktyce. Wyłoniony w przetargu operator (agencja zatrudnienia) dostał zadanie znalezienia pracy dla jak największej liczby osób spośród 1 000 bezrobotnych zrekrutowanych do projektu. Wysokość wynagrodzenia, jakie uzyskał, była uzależniona jedynie od jego skuteczności. Im więcej osób bezrobotnych zostało zatrudnionych oraz im dłużej pracowali, tym więcej pieniędzy otrzymał operator.

Drugim istotnym produktem, obok samego modelu, były rekomendacje do zmian legislacyjnych. Miały one podpowiedzieć, jakie zmiany w prawie należało wprowadzić, aby korzystanie z wypracowanego rozwiązania było możliwie najkorzystniejsze dla wszystkich zainteresowanych stron.

Przygotowanie i przetestowanie modelu oraz opracowanie jego wersji finalnej dał produkt w formie innowacyjnego instrumentu aktywizacji bezrobotnych, uwzględniającego specyfikę polskiego rynku pracy. Instrument ten miał posłużyć wsparciu publicznych i niepublicznych instytucji działających w obszarze rynku pracy w zakresie skuteczniejszej aktywizacji osób bezrobotnych.

Okres realizacji projektu

01.10.2012 r.-31.10.2015 r.

Źródło finansowania projektu

Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata 2007-2013, Poddziałanie 6.1.1 PO KL - Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy.
Informacje o publikacji dokumentu


Program regionalny „Bumerang - powrót na rynek pracy”

Godło i flaga Polski informujące o dofinansowaniu projektu z budżetu państwa

Program regionalny "Bumerang – powrót na rynek pracy"

Program regionalny "Bumerang – powrót na rynek pracy" realizowany był w latach 2021-2022 przez Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie i 15 powiatowych urzędów pracy. Program został  zainicjowany z uwagi na szczególną sytuację na rynku pracy, jaka powstała w 2020 roku. Zmiany na rynku pracy spowodowane pandemią COVID-19 ukierunkowały potrzebę realizowania wsparcia dla osób, które utraciły w ostatnim czasie pracę z przyczyn leżących po stronie zakładu pracy oraz dla bezrobotnych, którzy najbardziej odczuwają negatywne skutki kryzysu.

Grupa docelowa:

560 osób bezrobotnych, w szczególności osoby bezrobotne zwolnione z przyczyn zakładu pracy, osoby młode do 30 roku życia oraz absolwenci.

Średnia liczba osób na PUP:

19 osób rocznie

Źródło finansowania:

Fundusz Pracy

Dofinansowanie

7 560 000 zł

Powiatowe Urzędy Pracy realizujące program:

  1. Powiatowy Urząd Pracy w Brzesku,
  2. Powiatowy Urząd Pracy w Chrzanowie,
  3. Powiatowy Urząd Pracy w Dąbrowie Tarnowskiej,
  4. Powiatowy Urząd Pracy w Gorlicach,
  5. Urząd Pracy Powiatu Krakowskiego,
  6. Powiatowy Urząd Pracy w Limanowej,
  7. Powiatowy Urząd Pracy w Nowym Targu,
  8. Sądecki Urząd Pracy w Nowym Sączu,
  9. Urząd Pracy dla Powiatu Nowosądeckiego,
  10. Powiatowy Urząd Pracy w Olkuszu,
  11. Powiatowy Urząd Pracy w Oświęcimiu,
  12. Powiatowy Urząd Pracy w Proszowicach,
  13. Powiatowy Urząd Pracy w Tarnowie,
  14. Powiatowy Urząd Pracy w Wadowicach,
  15. Powiatowy Urząd Pracy w Wieliczce.

Zadania powiatowych urzędów pracy:

  • Wybór uczestników i przygotowanie dla nich Indywidualnego Planu Działania  
  • Skierowanie uczestników na prozatrudnieniowe formy wsparcia wynikające z IPD (doposażenie miejsca pracy,  prace interwencyjne, staże itp.)
  • Objęcie uczestników innymi formami pomocy np. zwrot kosztów dojazdu, zwrot kosztów badań lekarskich – stosowane w zależności od wewnętrznych regulacji w danym powiatowym urzędzie pracy

Zadania Wojewódzkiego Urzędu Pracy:

  • Koordynacja i monitoring realizacji programu regionalnego „Bumerang – powrót na rynek pracy".
  • Przeprowadzenie akcji promocyjno-informacyjnej.
Informacje o publikacji dokumentu