LLL-HUB poprzez zapoczątkowanie wielostronnej sieci miał na celu zbudowanie poczucia współodpowiedzialności i własności między zainteresowanymi stronami w odniesieniu do unijnych strategii uczenia się przez całe życie.
Lider projektu:
Centrum Voor Volwassenenonderwijs Antwerpen, Belgia
Partnerzy projektu:
- EUCIS-LLL, Belgia;
- FREREF, Francja;
- COCCIC, Hiszpania;
- LEIDO, Holandia;
- APG, Portugalia;
- Mardin PSSPM, Turcja;
- ITPIO, Bułgaria;
- RIE, Bułgaria;
- WUP w Krakowie, Polska.
Cel główny projektu
Wspieranie narodowej i ponadnarodowej przestrzeni dla debaty publicznej oraz wzajemnej polityki uczenia się, łącząc oddolne inicjatywy ze szczeblem decydentów w odniesieniu do projektowania i wdrażania strategii spójnego i całościowego uczenia się przez całe życie.
Cele szczegółowe projektu:
- wspieranie wzajemnego zrozumienia problematyki kształcenia przez całe życie;
- umożliwienie międzysektorowej, wielostronnej współpracy w zakresie kształcenia przez całe życie;
- opracowanie pierwszej międzynarodowej polityki uczenia się przez całe życie opartej na konkretnych badaniach naukowych oraz autentycznym dialogu prowadzonym na poziomie regionalnym i krajowym.
Krótki opis projektu
Kluczowymi działaniami w ramach projektu były badania dotyczące tematyki uczenia się przez całe życie prowadzone przez wszystkich partnerów, wizyty studyjne, telekonferencje oraz fora dyskusyjne angażujące ekspertów przedmiotowej tematyki. WUP w Krakowie zorganizował w czerwcu 2015 roku 3-dniowe seminarium dla wszystkich partnerów połączone z obchodami Małopolskiego Dnia Uczenia się, dając możliwość podzielenia się zdobytymi doświadczeniami w międzynarodowym gronie.
Badania koncentrowały się na tematach dotyczących uznawania i uprawomocniania pozaformalnego i incydentalnego kształcenia, uczestnictwa dorosłych w kształceniu się przez całe życie, punktów styczności edukacji z rynkiem pracy, eliminowania barier pomiędzy sektorami i podmiotami w celu rozwijania autentycznego partnerstwa i współodpowiedzialności.
Zebrane informacje, wnioski i wypracowane rozwiązania zostały zebrane w kompleksowym raporcie stanowiącym produkt końcowy projektu. Został on zaprezentowany podczas wieńczącego projekt spotkania AGORA w parlamencie europejskim z udziałem ekspertów, parlamentarzystów i przedstawiciele Komisji Europejskiej.
Projekt zakładał:
- upowszechnienie wiedzy na temat uczenia się przez całe życie na szczeblu lokalnym, krajowym i europejskim;
- zebranie bazy ekspertów w dziedzinie kształcenia się przez całe życie i zaangażowanie ich do współpracy;
- przeprowadzenie analizy krajowych strategii uczenia się przez całe życie oraz wpływu polityki unijnej na ich implementację;
- zebranie bazy skutecznych rozwiązań oraz dobrych praktyk w zakresie uczenia się przez całe życie;
- prowadzenie forum dyskusyjnego z udziałem ekspertów;
- wzbogacenie, uzupełnienie i wymianę zdobytych doświadczeń pomiędzy partnerami projektu.
Projekt był realizowany do 31 maja 2016 roku.
Odbiorcy projektu
Odbiorcami rozwiązań wypracowanych w ramach projektu były: instytucje zrzeszone wokół Małopolskiego Partnerstwa na Rzecz Uczenia się, Instytut Badań Edukacyjnych, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Ministerstwo Edukacji Narodowej, organy prowadzące szkoły i placówki oświatowe, szkoły, uczelnie, osoby uczące się, doradcy zawodowi, firmy szkoleniowe itp.
Źródło finansowania projektu
Projekt finansowany w ramach Programu "Uczenie się przez całe życie", Działanie Kluczowe 1 "Współpraca strategiczna i innowacyjność" (75%), budżet województwa (25%).