W listopadzie Partnerzy Małopolskiego Partnerstwa na rzecz Kształcenia Ustawicznego (MPKU) wzięli udział w zdalnym Poranku Partnerskim, który dotyczył kompetencji transwersalnych w kontekście uczenia się przez całe życie. Spotkanie poprowadziły ekspertki z Instytutu Badań Edukacyjnych (IBE), zaangażowane w międzynarodowy projekt Transval-Eu: Barbara Fijałkowska i Roksana Pierwieniecka.
Transval-Eu to projekt, który wprowadza innowacyjne rozwiązania w zakresie oceny kompetencji. W ramach tego projektu weryfikacji na poziomie międzynarodowym poddano opracowane w Małopolsce metody Bilansu Kompetencji i Moje Portfolio. W projekcie stworzono: ramę kompetencji transwersalnych, profil kompetencji doradczych, scenariusz szkolenia dla praktyków - doradców zawodowych i walidacyjnych oraz scenariusz usługi doradczej.
Kompetencje transwersalne (zwane też przekrojowymi) nie są przypisane do konkretnej pracy, stanowiska czy zadania, branży lub dyscypliny. To – zdaniem prowadzących spotkanie ekspertek - „wyuczalne i sprawdzalne umiejętności, które są powszechnie uznawane za niezbędne lub wartościowe dla skutecznego działania (w pracy, uczeniu się lub jakiejkolwiek innej aktywności)".
Wnioski i plany na przyszłość dotyczące projektu i kompetencji transwersalnych – zdaniem IBE:
- prowadzone są obecnie rozmowy z partnerami projektu Transval-EU nt. kontynuacji;
- planowane są dalsze prace w zakresie pogłębienie definicji i znaczenia kompetencji transwersalnych, a także modyfikacje w zakresie opisów kompetencji;
- planowane jest zwiększenie spójności działań projektowych i badawczych z potrzebami pracodawców;
- powstają rekomendacje dla usług doradztwa zawodowego, w tym zwłaszcza zwraca się uwagę na konieczność rozszerzenie zakresu rozmów doradczych o tematy pozazawodowe, w kontekście badania kompetencji transwersalnych;
- powstały tzw. DigiCards - które są onlinowym narzędziem, za pomocą którego można identyfikować m.in. kompetencje transwersalne. DigiCards (https://digicardstool.eu/) to projekt niezależny od Transval-EU.