Partnerzy Małopolskiego Partnerstwa na rzecz Kształcenia Ustawicznego (MPKU) spotkali się na Poranku, by omówić rozwój kształcenia zawodowego w Małopolsce. Spotkanie zorganizowane przez Departament Edukacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego (UMWM) i Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie (WUP w Krakowie), odbyło się w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim. Partnerów MPKU oraz przedstawicieli instytucji reprezentujących sektor edukacji powitali: Agata Suszczyńska – Zastępca Dyrektora Departamentu Edukacji UMWM, która również moderowała spotkanie oraz Michał Kądziołka – Wicedyrektor WUP w Krakowie.
Spotkanie rozpoczęła Agata Suszczyńska, podkreślając, że Małopolska jest wzorem w Polsce w obszarze uczenia się przez całe życie, w tym kształcenia zawodowego. Region uruchomił 13 Branżowych Centrów Umiejętności. Wspomniała również, że Festiwal Małopolska Przyszłości, który odbył się początkiem grudnia, cieszył się ogromnym zainteresowaniem i staje się on ważnym punktem w planach Regionu w kolejnych latach.
Andrzej Janczy (Kierownik Oddziału Nadzoru Kształcenia Ponadpodstawowego i Pozaszkolnego Kuratorium Oświaty w Krakowie) przedstawił sytuację kształcenia zawodowego w Małopolsce, wskazując szanse i zagrożenia w tym obszarze.
Z kolei Anna Grzegorzek (Dyrektor Małopolskiego Zespołu Jednostek Edukacyjnych w Nowym Sączu oraz przedstawiciel pracodawców) omówiła kształcenie w branży pomocy społecznej i opieki zdrowotnej, wskazując na wyzwania organizacyjne, technologiczne i psychologiczne. Nauczyciele stają przed dylematem, czy edukować pod kątem egzaminów, czy oczekiwań pracodawców. Zwróciła uwagę na pogarszającą się kondycję psychiczną młodzieży.
Bogdan Kościuch (Dyrektor Departamentu Rozwoju Kadr w Przedsiębiorstwach Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości) poruszył temat Funduszy Europejskich dostępnych w obszarach Nowoczesna Gospodarka, Polska Wschodnia i Rozwój Społeczny. Zaapelował o traktowanie sztucznej inteligencji jako narzędzia wspierającego pracę i podkreślił konieczność współpracy sektora edukacji z pracodawcami.
Ostatnia część, prowadzona przez Grzegorza Humenny (Instytut Badań Edukacyjnych (IBE), dotyczyła monitoringu karier absolwentów szkół ponadpodstawowych. Podkreślił, że sama informacja o zapotrzebowaniu na dany zawód nie wystarcza – konieczna jest współpraca administracji, oświaty i pracodawców, oraz odpowiednie finansowanie. IBE przygotowuje raporty dla szkół, województw i branż.
To była ostatnia w tym roku okazja do dzielenia się doświadczeniami i poszerzania wiedzy między innymi o przyszłości edukacji zawodowej w naszym regionie. Do zobaczenia w przyszłym roku!