Lider projektu
Instytut Badań Edukacyjnych
Partner projektu
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie
Cel główny projektu
Przygotowanie do wdrożenia Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji oraz procesu walidacji efektów uczenia się.
Cele szczegółowe projektu:
- zweryfikowanie procedur dotyczących Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji oraz instytucji zaangażowanych w proces zapewnienia jakości;
- zweryfikowanie wytycznych dla procesu walidacji efektów uczenia się z uwzględnieniem przenoszenia i akumulowania osiągnięć;
- zwiększenie wiedzy na temat Krajowego Systemu Kwalifikacji wśród interesariuszy, opinii publicznej i mediów regionalnych.
Krótki opis projektu
W Polsce nie było zintegrowanego systemu kwalifikacji. Kwalifikacje nadawane były w systemie oświaty i szkolnictwa wyższego, a także przez stowarzyszenia i organizacje branżowe, funkcjonujące na podstawie różnych przepisów. Społeczeństwo nie miało pełnej i usystematyzowanej wiedzy o tym, gdzie i na jakich zasadach można zdobyć kwalifikacje, potwierdzając swoje kompetencje. Dlatego tak ważne było stworzenie, wzorem innych krajów europejskich, Polskiej Ramy Kwalifikacji, która pozwoliła na zintegrowanie różnych systemów kwalifikacji funkcjonujących w naszym kraju. Będzie ona częścią Krajowego Systemu Kwalifikacji, którego sprawne funkcjonowanie wymagało powstania jeszcze kilku elementów. Były nimi:
- Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji;
- zasady walidowania (potwierdzania kompetencji) oraz akumulowania i przenoszenia osiągnięć;
- zapewnienie jakości kwalifikacji.
Projekt "Budowa krajowego systemu kwalifikacji – pilotażowe wdrożenie krajowego systemu kwalifikacji oraz kampania informacyjna dotycząca jego funkcjonowania" był kontynuacją działań Instytutu Badań Edukacyjnych w zakresie modernizacji Krajowego Systemu Kwalifikacji. Najważniejszymi rezultatami dotychczasowych prac były: Polska Rama Kwalifikacji oraz przyjęty przez rząd w lipcu 2013 roku "Raport referencyjny – Odniesienie Polskiej Ramy Kwalifikacji na rzecz uczenia się przez całe życie do Europejskiej Ramy Kwalifikacji".
Projekt zakładał:
- wypracowanie i wdrożenie pilotażowych rozwiązań dotyczących modelu funkcjonowania Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji;
- przygotowanie i przetestowanie wybranych do pilotażu ścieżek walidacji/potwierdzania kompetencji oraz akumulowania i przenoszenia osiągnięć, czego efekt stanowiło opracowanie rekomendacji do procesu walidacji;
- sprawdzenie wytycznych dotyczących zapewnienia jakości w ramach pilotowanych rozwiązań;
- upowszechnianie wiedzy dotyczącej Krajowego Systemu Kwalifikacji.
Projekt realizowany do końca października 2015 roku.
Odbiorcy projektu
Odbiorcy rozwiązań wypracowanych w ramach projektu: ministerstwa zaangażowane w prace Komitetu Sterującego ds. Krajowych Ram Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie, a także m.in. przedstawiciele samorządów, organizacje branżowe, stowarzyszenia zawodowe, powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy, organy prowadzące szkoły i placówki oświatowe, szkoły, uczelnie, osoby uczące się, doradcy zawodowi, pracodawcy i związki pracodawców, związki zawodowe, firmy szkoleniowe, instytucje certyfikujące kwalifikacje.
Źródło finansowania projektu
Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Poddziałanie 3.4.1 Opracowanie i wdrożenie Krajowego Systemu Kwalifikacji.