Historia

We współczesnym świecie o przewadze konkurencyjnej regionu w coraz większym stopniu decydują nie zasoby materialne, ale zasoby wiedzy. Dlatego konieczną staje się popularyzacja idei uczenia się przez całe życie. W dalszej perspektywie warto uczynić z niej priorytet rozwojowy dla regionu. Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego (MPKU) od lat podejmuje się tego wyzwania.

20 maja 2008 roku 55 instytucji rynku pracy, edukacji i szkoleń podpisało w Krakowie Umowę Partnerską. Instytucje publiczne i prywatne postanowiły mówić jednym głosem w sprawach kluczowych dla uczenia się przez całe życie w Małopolsce. Miały go usłyszeć osoby decydujące o kierunkach polityki dotyczącej kształcenia ustawicznego w regionie. Instytucje chciały przedstawiać własne propozycje zmian w tym obszarze. Zainteresowały się również współpracą na rzecz promowania wśród mieszkańców Małopolski postawy otwartej na edukację.

Marek Nawara, ówczesny marszałek Województwa Małopolskiego, podpisał "Deklarację Województwa Małopolskiego na rzecz Rozwoju Kształcenia Ustawicznego".

Grupy zadaniowe

W latach 2008-2013 MPKU funkcjonowało w oparciu o prace grup zadaniowych. Każda z grup pracowała nad wybranym tematem, a w efekcie tych prac powstały produkty, które są rozwijane w Małopolsce do dziś.

W grupach zadaniowych wypracowano m.in.:

  • serwis "Małopolski Pociąg do Kariery" (grupa zadaniowa: Regionalny serwis o usługach edukacyjno-szkoleniowych);
  • Małopolskie Standardy Usług Edukacyjno-Szkoleniowych (grupy zadaniowe: Standard usług i ocena jakości usług szkoleniowych, Standardy kompetencyjne profesjonalistów kształcenia przez całe życie);
  • wstępne założenia systemu całożyciowego poradnictwa zawodowego w Małopolsce (grupa zadaniowa: Doradztwo edukacyjno-zawodowe);
  • pilotażowy projekt potwierdzania kwalifikacji zdobytych drogą nieformalną (grupa zadaniowa: Kształcenie zawodowe na potrzeby lokalnego rynku pracy).

Współpraca

Ważnym elementem działania Partnerstwa jest wymiana wiedzy, doświadczeń oraz dobrych praktyk z instytucjami krajowymi i zagranicznymi. Partnerstwo czerpało doświadczenia i współpracowało między innymi z: Federacją Regionów Europejskich na rzecz Badań nad Edukacją i Kształceniem Ustawicznym (FREREF), Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (CEDEFOP), Pôle Rhône Alpes de l'Orientation (PRAO) czy FOREM (instytucją publicznych służb zatrudnienia w Belgii), a także m.in. z Ministerstwem Edukacji Narodowej, Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Krajowym Ośrodkiem Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Instytutem Badań Edukacyjnych. Dzięki temu Partnerzy mają możliwość śledzić na bieżąco ważne zagadnienia, a często uczestniczyć w ich wypracowaniu. Przykładem mogą być: Krajowe Ramy Kwalifikacji, zmiany w kształceniu dorosłych, jakość szkoleń - Małopolskie Standardy Usług Edukacyjno-Szkoleniowych, badanie losów absolwentów uczelni wyższych czy mikropoświadczenia.

Teraźniejszość

Partnerstwo, jako oddolna inicjatywa instytucji: szkoleniowych, rynku pracy, kultury, organizacji pozarządowych itp., którym zależy na tworzeniu warunków do rozwoju edukacyjno-zawodowego Małopolan, jest jednym z kluczowych elementów powstającego trwałego mechanizmu koordynacji i współpracy w obszarze kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie. Przyczyni się to do wzmocnienia dopasowania kształcenia i szkolenia do potrzeb rynku pracy, zmian społecznych zachodzących w regionie takich jak: zielona transformacja, rewolucja cyfrowa, oraz upowszechnianie uczenia się przez całe życie.

Animowanie Partnerstwa

Obecnie wyzwaniem i jednocześnie ogromną szansą będzie dalsze animowanie prac partnerstwa. Próbą wykorzystania potencjału MPKU będzie także stworzenie spójnego i jakościowego systemu koordynacji w województwie małopolskim, uwzględniając Wojewódzki Zespół Koordynacji jako ciało opiniodawczo – doradcze. Spotkania w latach 2023 – 2026 finansowane są w ramach projektu „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych" realizowanego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności – Komponent A „Odporność o konkurencyjność gospodarki", inwestycja A3.1.1 „Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie".

W ramach bieżących działań MPKU organizowane są regularnie Poranki Partnerskie. Polegają one na wzajemnym dzieleniu się wiedzą między Partnerami, wymianie doświadczeń, spostrzeżeń i tworzeniu nowych rozwiązań. Poranki organizowane są przez Partnerów lub grupy Partnerów, którzy są ekspertami w danej dziedzinie i mogą tworzyć dobry, merytoryczny kontent. Spotkania często odbywają się w ich siedzibach, stacjonarnie lub hybrydowo, a czasami zupełnie online.

Do MPKU należy ponad stu Partnerów. Ostatnie Walne Zgromadzenie odbyło się 27 lutego 2024 roku. Przyjęto wówczas sześciu nowych członków. MPKU przegłosowano także nowy regulamin obowiązujący od 28 lutego 2024 roku.


Informacje o publikacji dokumentu