"Małopolska jakość szkoleń" to myśl przewodnia, która stanowiła kierunek rozmów eksperckich toczących się podczas konferencji 20.10.2016 r.
Konferencję zorganizowało Centrum Zapewniania Jakości Kształcenia działające przy Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Krakowie. Debata toczyła się wokół Małopolskich Standardów Usług Edukacyjno-Szkoleniowych (MSUES), na których opiera się system zarządzania jakością szkoleń w Małopolsce.
Wprowadzeniem do panelu dyskusyjnego były oficjalne wystąpienia. Przedstawiciel Komisji Europejskiej - Dyrekcji Generalnej ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego przedstawił sytuację Polski na tle innych krajów europejskich w zakresie kształcenia przez całe życie. Wyzwania dla Polski to przede wszystkim niwelowanie problemów, jakimi są: niski poziom wykształcenia, brak osób z kwalifikacjami adekwatnymi do potrzeb zgłaszanych przez przedsiębiorców, starzenie się społeczeństwa. Przedsięwzięcia w zakresie kształcenia ustawicznego powinny skupiać się na podnoszeniu jakości procesu kształcenia, tworzeniu systemu umożliwiającego przejrzystość i porównywalność kwalifikacji oraz upowszechnianiu tych rozwiązań. Komisja Europejska wspierała działania Polski na rzecz jakości usług rozwojowych, tj. popytowy system finansowania szkoleń, Krajowy System Kwalifikacji. Podkreślono istotny wkład Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie w tworzenie podmiotowego systemu finansowania szkoleń, opracowanie standardów usług szkoleniowych oraz kwalifikacji.
Przedstawiciel Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wskazał MSUES jako narzędzie mogące poprawić skuteczność szkoleń oferowanych przez publiczne służby zatrudnienia.
Kolejne wystąpienie z ramienia Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczyło Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji i jego użyteczności dla przedsiębiorców w kontekście rozwoju potencjału intelektualnego.
Dyskusja pierwszego panelu ekspertów toczyła się wokół tematu „MSUES jako proces zapewniający jakość instytucji uczącej oraz „uczącej się". Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie przedstawił działania instytucji, które były podejmowane w stronę ciągłego podnoszenia jakości kształcenia w ciągu ostatnich lat. Wskazał kierunek, w jakim chcemy podążać, by sprostać wyzwaniom rynku usług szkoleniowych.
Przedstawiciele świata nauki odnieśli się do wypracowanych narzędzi, wskazując jednoznacznie na ich potencjał w kierunku podnoszenia jakości na obecnym rynku szkoleń. Wszyscy zgodzili się, że jakość realizowanych usług szkoleniowych ma duże znaczenie dla współczesnego rynku pracy w kontekście globalnej gospodarki oraz jej wyzwań dla przedsiębiorców i ich pracowników.
Eksperci wskazywali na jakość szkoleń jako istotny czynnik w budowaniu potencjału pracowników firmy. Przedstawiciele przedsiębiorstw w swoich wypowiedziach potwierdzili, że inwestycja w szkolenia pracowników wpłynęła na rozwój oraz wzrost konkurencyjności ich firm na rynku. Ponadto wskazano, że jakości szkoleń dofinansowanych z zewnętrznych funduszy sprzyjają podmiotowe systemy finansowania. Narzędziem dla efektywnego wydatkowania środków publicznych na usługi rozwojowe z Europejskiego Funduszu Społecznego jest stworzona przez PARP Baza Usług Rozwojowych.
Druga część konferencji dotyczyła jakości kwalifikacji. Wprowadzeniem do panelu dyskusyjnego było wystąpienie przedstawiciela CEDEFOP (Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego) dotyczące rynku pracy w kontekście kwalifikacji.
Przedstawiciele instytucji, które tworzyły Zintegrowany System Kwalifikacji (ZSK) oraz przedsiębiorcy rozmawiali o jakości i użyteczności kwalifikacji.
Zdaniem ekspertów, dzięki wprowadzeniu ZSK uzyskanie zaświadczenia czy certyfikatu o posiadaniu kwalifikacji będzie szybsze, prostsze i bardziej dostępne. Jest to istotne zarówno dla bezrobotnych, jak i planujących zmianę pracy. System jest źródłem informacji o istniejących kwalifikacjach i jasno określonych wymaganiach co do wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych potrzebnych do zdobycia danej kwalifikacji. Dzięki temu można łatwiej projektować swój rozwój zawodowy. Instytucja szkoleniowa znajdzie w tym rejestrze informacje, które mogą być inspiracją do tworzenia nowych programów szkoleniowych. Przedsiębiorca podkreślił, że dobrze funkcjonujący system może odegrać dużą rolę dla pracodawców - będą mogli oni skuteczniej przeprowadzać rekrutację i planować rozwój pracowników. Ubiegający się o pracę będą mogli w bardziej czytelny sposób zaprezentować pracodawcom swoje kwalifikacje. System pozwoli też na ocenę tego, co oferuje dana instytucja szkoleniowa, ponieważ potencjalny uczestnik szkolenia będzie mógł sprawdzić/porównać czy proponowane przez instytucje szkoleniowe usługi rozwojowe prowadzą do nabycia pożądanej przez niego kwalifikacji. Podsumowując dyskusję, warunkiem sukcesu systemu jest zapewnienie wiarygodności kwalifikacji oraz instytucji, które je potwierdzają.
Podczas konferencji przedstawiciele Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości rejestrowali zainteresowane instytucje szkoleniowe w Bazie Usług Rozwojowych. Baza ta powstała na zlecenie Ministerstwa Rozwoju i może w niej znaleźć się każda instytucja, która świadczy usługi w obszarze edukacji i rozwoju. Podmioty zainteresowane świadczeniem usług dofinansowanych ze środków publicznych zobligowane są do spełnienia wymagań w zakresie systemu zapewniania jakości usług, tj. powinny posiadać stosowany certyfikat lub dokument potwierdzający akredytacje. Znak jakości Małopolskich Standardów Usług Edukacyjno-Szkoleniowych jest jednym z uznanych przez PARP certyfikatów, potwierdzającym spełnienie w/w wymagań jakościowych.
W konferencji wzięło udział ponad 135 osób. Uczestnicy to w większości reprezentanci instytucji szkoleniowych oraz przedsiębiorców. Ponadto w wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele instytucji samorządowych oraz władz szczebla lokalnego i krajowego.