We wtorek, 27 czerwca, w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Krakowie odbyło się spotkanie dotyczące projektu pn. "Walidacja efektów uczenia się formalnego i pozaformalnego (Effect VPL)", którego celem jest zbadanie polityk i praktyk dotyczących walidacji w czterech krajach europejskich: Niemczech, Danii, Turcji i Polsce. Projekt finansowany jest w ramach programu ERASMUS+.
Czym jest walidacja? To jeden z ważniejszych elementów zintegrowanego systemu kwalifikacji. Ten wieloetapowy proces służy sprawdzaniu czy niezależnie od sposobu uczenia się kompetencje wymagane dla danej kwalifikacji zostały osiągnięte przez osobę uczącą się. Dzięki niej możliwe jest potwierdzenie efektów uczenia się uzyskanych m.in. poza systemem edukacji formalnej, na przykład przez udział w szkoleniach, wolontariacie czy w wyniku własnych doświadczeń. Tego rodzaju podnoszenie kompetencji i zdobywanie kwalifikacji wysokiej jakości wpisuje się w ideę uczenia się przez całe życie, wspieraną w całej Europie.
Spotkanie zorganizowane w WUP miało na celu wymianę wiedzy i doświadczeń w obszarze walidacji w Niemczech i w Polsce oraz przedstawienie informacji o projekcie.
W spotkaniu wzięły udział przedstawicielki Lidera projektu – Uniwersytetu w Bremie, Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie oraz Wszechnicy UJ – Partnera projektu. Do dyskusji na temat walidacji zostali zaproszeni też przedstawiciele Małopolskiego Partnerstwa na rzecz Kształcenia Ustawicznego, zajmujący się potwierdzaniem efektów uczenia się.